BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

DVADESETPRVI TJEDAN KROZ GODINU

Utorak, 23. kolovoza 2011.

 

Mt 23,23-26

23"Jao vama, pismoznanci i farizeji! Licemjeri! Namirujete desetinu od metvice i kopra i kima, a propuštate najvažnije u Zakonu: pravednost, milosrđe, vjernost. Ovo je trebalo činiti, a ono ne propuštati. 24Slijepe vođe! Cijedite komarca, a gutate devu!" 25"Jao vama, pismoznanci i farizeji! Licemjeri! Čistite čašu i zdjelu izvana, a iznutra su pune grabeža i pohlepe. 26Farizeju slijepi! Očisti najprije nutrinu čaše da joj i vanjština bude čista."

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

Utorak - 21. tjedan kroz godinu

ČISTOĆA SRCA I NAKANE

Mt 23, 23-26

Dva nova 'jao' iz Isusovih usta. Riječ je o vođama židovskoga naroda koji polažu veliku vrijednost na svako slovo Mojsijeva Zakona, ali ne shvaćaju ono bitno u životu i Zakonu - ljubav, pravednost, vjernost, milosrđe. U njihovoj molitvenoj praksi nema mjesta za ljubav ni prema Bogu ni prema bližnjemu. Njihova je jedina krjepost sitničavost, savršena točnost u sitnicama. A što zbog te sitničavosti i točnosti propadaju sve druge važnije krjeposti i obveze u životu, oko toga se ne brinu. Zapravo time iskrivljuju Božju sliku te samoga Boga čine neprepoznatljivim. Bog je daleko od takva sitničarenja i prakse. I ono što Isus ovdje veli, nije ništa drugo nego u novim riječima ono što su davno već kazali i i izgovorili toliki proroci.

I drugi današnji 'jao' govori o razlikovanju bitnoga i nebitnoga u životu. Je li čovjekova nutarnjost, njegovo srce čisto, onda je susljedno i čovjekovo djelovanje čisto i ispravno. Srce je čisto kad se usmjeri prema Božjoj riječi i volji. Isus na fin način prenosi prijepore oko čistoće posuđa na čistoću čovjekova srca. S jasnom ironijom u svome govoru izriče on radikalni sud spram čistoće, gdje više nije riječ o posuđu, nego o čovjeku, i stanje s posuđem prenosi na čovjekovo stanje, na čovjekovu unutarnjost i vanjštinu. Zato prenosi sve na etičku, ćudorednu, a ne toliko na ritualnu, obrednu čistoću.

Samo onaj tko je u srcu čist, može biti i obredno čist. Tko pak u srcu smišlja i rađa zle stvari, tko ima opake i zle misli, može on vanjštinu čistiti koliko hoće, on ostaje uprljan, nečist, sve ostaje bez učinka. Trebaju djela ljubavi - do toga je Bogu stalo, a ne do čistih posuda ili haljina. Farizejsko zalaganje za savršeno ispunjenje svih zapovijedi spram obredne čistoće u posvemašnjem je protuslovlju s onim što čine. Isus pomalo pretjeruje u svojim slikama, ali drastične slike žele nas protresti. S njime nema šale. Ti Isusovi 'jao' zapravo su najava suda, oni nose u sebi eshatološki prizvuk konačnoga obračuna.

 

Sve ima svoj stvarni smisao u Isusovu životu u kritici njegovih protivnika. Ti protivnici toliko su Isusovu osobu ozloglasili, toliko su žuči i zla protiv njega prolili, da su ga pred svijetom omrznuli i izazvali protiv njega ogorčenje. Smatraju Isusa opasnim opsjenarom, zavodnikom, i zato lišavaju i sebe i Božji puk bitne istine, lišavaju ga kraljevstva Božjega. K tome to svoje djelovanje smatraju uspjehom i misle da im se bilježi u dobro i pravednost.

Sva sitničarenja oko Božjega zakona i propisa u Isusovim su očima suvišna. Nema tu težih ni lakših propisa i zapovijedi, nema važnijih i mane važnih. Sve se mora slijevati u nesebičnu ljubav prema Bogu i bližnjemu. Izostane li to, sve je uzalud. Učiniti ovo, ljubiti Boga i čovjeka, a ono ne propustiti! Isusova se riječ može shvatiti i iz one prispodobe o farizeju i cariniku na molitvi u Hramu. Kakvo je ponašanje te dvojice i tko je od njih otišao opravdan, jasno je iz Isusovih riječi (Lk 19,9-14).

Farizeji - u svome opiranju Isusovoj poruci i navještaju kraljevstva Božjega protuslove samome Božjem planu, dakle ne ljube Boga, Božji plan onemogućuju, i sa sobom i s narodom, u Isusovoj osobi. A svojim isključivanjem grješnika iz zajednice vjernika - kao carinika i sl. - kojima Bog očituje i iskazuje svoje smilovanje, koje poziva u svoju zajednicu, oni se ogrješuju o ljubav prema bližnjemu.

Isus ne utemeljuje ritualnu, obrednu čistoću, a pogotovo ne etičku, ćudorednu vanjskom čistoćom ili nečistoćom, vanjskim činima, nego čistoćom srca, čistoćom nakane. On se izdiže iznad bilo kojega vanjskoga zakona ili obreda. Isusova čistoća nije defenzivna, obrambena, nego čisto ofenzivna - njemu je manje do toga da čovjek očuva svoju čistoću - vanjsku, da se ne inficira, nego mu je stalo da čistoća postane aktivna u čovjeku, da se prenosi na druge.

Nečistoća ne dolazi izvana u čovjeka, nego izlazi iz njegova srca. Tako i čistoća. Čisto defenzivna čistoća uvijek je u obrambenu stavu, u strahu od dodira s nečistim koji bi me mogao zaraziti na ovaj ili onaj način. Zato su se farizeji i prozvali 'izdvojenima' (to im znači i ime, etimološki). Isus to ne želi. On se ne boji, on ima čistoću koja će druge 'zaraziti', koja će očistiti ono što bijaše prljavo. Njegova čistoća pobjeđuje na svakom koraku. Zato on ljude čisti, oslobađa, lišava njihove nečistoće i gube, u konačnici zapravo liječi i spasava.

Isus je zbog ovakvih svojih riječi i stava potpisao svoju vlastitu smrtnu osudu. Riječi su to zbog kojih je neminovno morao otići u smrt jer se sukobio s ideologiziranom religijom svog vremena, a pitanja koja je trajno postavljao i nabacivao te kojima je za svoga života izazivao svoje slušateljstvo, za svaku su religiju, a ne samo za onodobnu židovsku, pitanja koja se tiču srčike svake religije. Jednako i kršćanstva kao izravnog baštinika Isusove osobe i riječi. Stoga nije dopušteno ‘razvodnjavati' Isusa, kad je u pitanju sve čovjekovo. Isus se ovim svojim stavom stavio posvema nasuprot cijelom Izraelu. Taj je narod kroz stoljeća razvio svoj kodeks ponašanja po kome su se posvema razlikovali od svih drugih naroda i podarivao im nutarnji i vanjski identitet pred poganskim okružjem ali i u odnosu na Boga.

        A onaj tko se druži s carinicima, javnim grešnicima, poganima, prostitutkama, taj je u očima pravovjernika otpadnik, heretik. Isus nije samo otpadnik, nego zavodnik, koji odvodi na krivi put. Ignorira Mojsijev zakon i propise, javno se izlaže u društvu s grešnicima. I zato je logična posljedica takva ponašanja nasilna smrt... A pogotovo nakon što je javno toliko puta žigosao farizeje zbog lažne samodopadnosti, prijetvornosti, licemjerja, lažne pobožnosti te duhovnog nasilja nad narodom u ime Boga. Isus stoji na strani onih koji ne poznaju Zakon, na strani onih malenih, Jahvinih siromaha.