BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

DVADESET I SEDMI TJEDAN KROZ GODINU

Subota, 8. listopada 2011.

 

Lk 11,27-28

27Dok je on to govorio, povika neka žena iz mnoštva: "Blažena utroba koja te nosila i prsi koje si sisao!" 28On odgovori: "Još blaženiji oni koji slušaju riječ Božju i čuvaju je!"

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

Subota - 27. tjedan kroz godinu

BLAGO SLUŠATELJIMA I VRŠITELJIMA BOŽJE RIJEČI

Lk 11, 27-28

Gdje se Isus pojavi, gdje on uputi svoju riječ - Radosnu vijest - radost koja izbija iz njega i koja se širi, zahvaća ljude. Jest, ima tu onih koji sumnjaju, dvoje, koji su skeptični, koji mu podmeću kako je u savezništvu s nečistim silama. Oni pak koji su nepokvareni, nepomućeni u svome srcu, koji su otvoreni, na njih prelazi radost koja ih obuzima da jednostavno moraju izići iz sebe i početi slaviti Gospodina Boga zbog Isusovih riječi. Danas čujemo dva blaženstva. Najprije jedno upućeno Isusu, a drugo blaženstvo je ispravak toga i stavljanje svega na pravi kolosijek, dakle, upućeno svima kao smjerodavni naputak u životu: Slušati i opsluživati Božju riječ, u životu je ozbiljivati. Ova žena iz puka je jednostavno morala iz sebe izići, povišenim glasom doviknuti Isusu kako je mu je sretna i blažena Majka. Upravo kao što se ponašala Elizabeta u susretu s Marijom, nazvavši je blaženom što je povjerovala, a na to Marija izgovara kako će je blaženom zvati naraštaji, jer joj je silna djela učinio Svevišnji, Svesilni.

Kao što znamo, Isus se nije dao zanijeti mnoštvima, nikada nije htio da ga nosi valovlje popularnosti, entuzijazma, oduševljenje mnoštva, nije tražio nikada svoju slavu niti je htio manipulirati ljudima. Uvijek je mnoštva svojim postupcima otrježnjivao, uvijek svodio na pravu mjeru. Već na kraju Govora na gori upozorio je slušateljstvo da nije važno zvati ga "Gospodine, Gospodine", nego činiti ono što on kaže. Jednako je postupio i s onim bogatim mladićem. Treba stvoriti odnos prema Ocu nebeskome, i to je bitno u životu. Sve drugo je odvraćanje od ozbiljnosti s kojom Isus nastupa. Divinizacija, veličanje pojedinih osoba često odvodi na krivi kolosijek u životu, pa se onda zanemari bitno, životna ozbiljnost trenutka u kome se živi.

 

 
 

Isus ispravlja i ovu ženu. Isus nije dar ni plod samo svoje majke, njezina tijela i mlijeka koje je sisao, on nije izdanak ove zemlje, plod stanovitih gena, dobra odgoja ili prehrane. Jasno, utjecaj majke na biogenezu pa i u psihogenezi jest nerijetko bitan, ali Isus dolazi iz drugoga ozračja, nebeskoga, božanskoga. Čovjek nije plod ni rezultat prirode kao što ni čovjekov značaj nije dar naravi. Čovjek mora naučiti vjeru i ćudoređe u životu, mora to steći kako bi bio sličan Kristu.

Isus je stalno bio protiv toga da se krvno srodstvo ili plemenska pripadnost te biološki slijed uzima kao mjerodavnost u životu. Imali smo to u odsječku kad Isus jednostavno pita sebe i sve oko sebe: Tko mi je majka, braća, sestre? (usp. Lk 8,19,20). To su samo oni koji Božju riječ slušaju i vrše (8,21). Koliko je netko nekomu srodan odlučuje se u podudarnosti misli, ideja, srca, zajedništvu života, usmjerenosti prema istomu cilju, a ne toliko krvnim srodstvom. Čovjek je bliz i blizak, srodnik Isusov (u)koliko je blizak samomu Bogu i jedni drugima. Isus širi oko sebe sreću, mir i blagoslov, cijelim svojim bićem, jer je on istinski sretna osoba. I zato ga treba veličati i slaviti i slijediti. Sretan je i blažen onaj komu je Božja riječ postala životnim kruhom (usp. Lk 4,4).

Stoga Isus ističe duhovno srodstvo i stavlja ga ispred krvnoga. Onodobno pak bijaše tjelesno, fizičko podrijetlo te obdržavanje propisa Mojsijeva Zakona preduvjet pripadnosti Obećanom narodu. U praktičnom životu mnogo toga se zapostavljalo, primjerice kako je preduvjet da bi čovjek bio dostojan izabranja potrebno vjerovati i slušati Božju riječ. Upravo je u toj stvari Isus stalno pozivao svoje slušatelje na premišljanje vlastitih stajališta. Bog je kadar i od kamenja stvoriti sinove Abrahamove, govorio je već Krstitelj u pustinji (usp. Mt 3,9). Isto se dade i treba primijeniti prema Isusovim mjerilima i na Isusovu Majku.

Nije bitna tjelesna blizina Majke i Sina, nego njezina vjera, povjerenje u Oca i vlastitoga Sina, posvemašnje suobličenost, srastanje Majke sa Sinom. Uzmu li se Isusove riječi u surječju cjelokupne objave, onda su one samo nastavak onoga što je izrekla o Mariji tetka Elizabeta ili pak prorok Šimun u Hramu (usp. Lk 1,42 sl. i 2,34 sl.). Luka ovdje svjesno povlači tu poveznicu u Marijinu životu jer je i prije naglasio kako je Marija sve te događaje i riječi pohranjivala u svome srcu kao dragocjenost, blago i baštinu, koju je onda prenosila na apostole nakon Isusove proslave (usp. 2,19; 2,51).

        Isus se protivi veličanju i izdvajanju vlastite Majke u odnosu na druge ljude, i ne želi da se nju obavija nepotrebnom aurom. Svi trebaju i mogu imati udjela u milosti koju je ona iskusila i proživjela, svi mogu upravo kao ona čuvati i obdržavati Božju riječ. I što je veća milost koju osoba primi, tim je veća i odgovornost na osobi, da na milost odgovori životom. Marija je odgovorila cijelim svojim bićem. Bog vidi u skrovitosti (usp. Mt 6,6), on 'gleda na poniznost svoje sluškinje' (usp. Marijin Magnificat), a vrata u taj skriveni prostor trebaju ostati zatvorena kako bi bila pošteđena od radoznalosti i svjetske buke. Isus ne želi da štujemo ni njega ni njegovu Majku, nego na slijedimo njihov primjer u svemu u svome životu. Ne će Isus zanesenjaka, nego trijeznih sljedbenika koji znaju koji je ulog i što nas čeka nakon životne vjernosti i predanosti njegovoj osobi.