BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

DVADESET I TREĆI TJEDAN KROZ GODINU

Petak, 9. rujna 2011.

 

Lk 6,39-42

39A kaza im i prispodobu: "Može li slijepac slijepca voditi? Neće li obojica u jamu upasti? 40Nije učenik nad učiteljem. Pa i tko je posve doučen, bit će samo kao njegov učitelj." 41"Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš? 42Kako možeš kazati bratu svomu: 'Brate, de da izvadim trun koji ti je u oku', a sam u svom oku brvna ne vidiš? Licemjere! Izvadi najprije brvno iz oka svoga pa ćeš onda dobro vidjeti izvaditi trun što je u oku bratovu."

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

Petak - 23. tjedan kroz godinu

NE TRUN NEGO SUZA U BRATOVU OKU

Lk 6,39-42

Čuli smo tri Isusove mudre izreke, mudroslovice, usporedbu o slijepim vođama slijepih, zatim o učitelju i učeniku te trunu u tuđem, a balvanu u vlastitom oku. Prema Mateju slijepi su vođe farizeji. Slijep je tko želi druge učiti ili voditi Božjim putem, a sam ne poznaje Božji put, i na kraju će povući sve druge sa sobom u propast, na sud, osudu i u propast. Farizeji s jedne strane ne razumiju ništa ni o Bogu, ni o sebi, ni o čovjeku pored sebe, ali su umišljeni i misle da mogu (s)mjerodavno pokazivati pravi put u život. Luka upozorava pred duhovnom sljepoćom, upozorava kako ih ima koji imaju pogrješne kompase u svojim rukama i glavama. Poput lađe. Ima li krive navigacijske naprave, nutarnjom nužnošću ona će odvesti putnike u pravu katastrofu. Primjerice, za velikih tropskih oluja – uragana - može se magnetna igla pomaknuti, upravo kao i čovjekovo srce, ako je krivo izbaždareno te se otima bilo kakvoj kontroli. Stoga i pluta morem, bez jasne orijentacije i navigacije.

Stoga se čovjek mora uvijek pitati, koga slijedim, komu svoj glas dajem? Čiji glas slijedim? Tko je moj učitelj? Može to biti samo onaj tko je bio u Isusovoj školi smilovanja, ljubavi prema čovjeku, to su oni koji ne osuđuju, koji praštaju, koji ljube. Tko je slijep za mjeru vlastite krivnje i balvan u vlastitim očima, mora se kloniti toga da vadi trun iz bratova oka. Učenik je uvijek podređen učitelju, on sluša i uči gradivo do učiteljevih nogu. Učenik nije student. Student uči glavom, učenik uči srcem, kao Marija do Isusovih nogu. I kad je posvema doučen, može biti tek na istoj razini s učiteljem, ali ne iznad njega. Na Isusovim je učenicima slijediti Učitelja u svemu, do kraja. Ako je Učitelj samilostan, sućutan, ako Učitelj prašta i ima smilovanja, pogotovo moraju i učenici slijediti Učiteljev primjer. Isus govori stalno o tome kako je svojima bio u svemu primjer koji treba slijediti. Životom, praksom, a ne samo na riječima.

 
 

Ako smo prethodno imali u zreniku odnos učitelja i učenika, ovdje u slici o balvanu, brvnu i trunu imamo odnos učenika međusobno, jednih prema drugima. Nemoguće je biti i ne smije se biti moralizator, svakome čitati lekciju, biti 'moralni' učitelji svoje braće, uvijek i na svakom mjestu, u svakoj prilici korigirati. I pri tome nikada ne vidjeti vlastiti deficit, manjak. Prije nego uprem prstom u brata, bližnjega, moram spoznati svoje vlastite pogrješke i krivnju. Najprije samoispravak, a onda popravljanje drugih. Samo onaj tko vidi u pravome svjetlu sebe, i tko sebe prosuđuje, može pravilno prosuditi druge. To je iskustvo velikih duhovnih učitelja i svetaca koji su imali dar pronicanja, kardiognoze, gledanja u srce, koji su znali reći u lice ono od čega pati sugovornik. Ali je uvijek kazivano u ljubavi. Treba najprije pomesti i očistiti pred vlastitim vratima kako bi čovjek mogao upozoriti na prljavštinu u tuđem dvorištu.

Dakle, želimo li brata prekoriti, najprije moramo učiniti prijekor samima sebi. Tko previđa svoju osobnu izopačenost, a bližnjemu, bratu spočitava njegovu, najobičniji je prijetvornik, dvoličnjak u Isusovim očima. Svatko ima svoju oduljenu sjenu, svoju drugu, neosvijetljenu životnu stranu. Ima svoju podsvijest koja odašilje signale. Čovjek se mora suočiti s vlastitim sjenom, upoznati je i prihvatiti. Čovjek preobražava i mijenja samo ono što prihvaća. U toj sjeni skriva se sav potisnuti život.

U Bibliji imamo redovito po dvojicu braće koji su jedan drugome u pravilu vlastita sjena. Ezav je sjena Jakovu; Jakov se ne može riješiti Ezava, on ga progoni sve vrijeme njegova službovanja u tuđini. Braća se moraju za ponovnoga susreta zagrliti i pomiriti, i tek tada mogu u miru živjeti. Tako je i s Josipom i njegovom braćom, isti ćemo problem pronaći i kod Mojsija i Arona, Davida i Šaula, ili pak u Novome zavjetu stariji i mlađi sin u Isusovoj usporedbi o izgubljenom sinu. Psalmist (Ps 19) moli: "Ali tko grijehe svoje da zapazi? Od potajnih mojih grijeha očisti me! Od grijeha kojih nisam svjestan!"

Dobro je to spoznao Augustin koji u Ispovijedima piše: "Ti si, o Gospodine, okrenuo mene meni, ja koji sam samomu sebi okrenuo leđa, jer se nisam htio više gledati te si mene suočio sa mnom, licem u lice, kako bih vidio svu svoju ogavnost i izopačenost... Vidio sam i prestrašio sam se, i nisam znao kamo bih od sebe pobjegao." Pred svoga Boga možemo doći i stati i s balvanom u oku bez straha da ćemo biti odbačeni. I kako ćemo se nakon toga susresti s bratom koji ima samo 'trun' u oku? Zacijelo s ljubavlju i smilovanjem. Treba vidjeti u njegovu oku ne trun, nego suzu koju prolijeva zbog mene, jer on plače zbog mene, upravo kao što je Jakov gorko zaridao i proplakao kad se susreo s Ezavom, nakon neprospavane noći, vidjevši suzu u Ezavovu oku. Obojica su plakala. A suza čisti oči od trunja, suza otapa i led i kameno srce. U suzama i sa suzama raste bratstvo i sestrinstvo među ljudima, pobratimstvo ljudi u svemiru.

Isus je jasno kazao prije dvije tisuće godina: Teški je promašaj suditi ljude i o ljudima na temelju njihovih pogrješaka. Nitko nema pravo prema nekome popisu grijeha lomiti nad drugima koplje. Prepustimo pravedni sud jedinome Bogu. Sud je Božji! Na nama je usvojiti nešto od Božjih svojstava već ovdje na zemlji i to će biti onda kraj suđenju, početak ispravna življenja, u općem bratstvu i zbratimljenosti svih.